woensdag 13 mei 2009

16

De laatste jaren proberen we het leren van onze kinderen zinvol en contextgebonden te maken. Via vakken als verzorging en techniek zijn we gekomen tot leergebieden als Mens en Maatschappij, Kunst en Cultuur, Mens en Natuur. Waar we nog steeds erkennen, dat kennis van groot belang is, realiseren we ons dat daarnaast nieuwsgierig en kritisch leren wezenlijk is om van onze studenten permanente leerders te maken.
Voor het reguliere onderwijs waarin, ondanks vroege teksten van Van Pareren, systeemscheiding nog hoogtij viert, is dat een stap die vaak voorzichtig via eenmalige projecten wordt genomen.
Hoe voorzichtig blijkt wel uit het gegeven, dat al in 1976 een eerste project ("Voedsel") op onze school werd uitgevoerd in de brugklas. De onderbouwing toentertijd verwees nog naar "De ontscholing van de maatschappij" van Ivan Illich en "Leren in vrijheid" van Carl Rogers. Toen al constateerde men: "Lesgeven is funest voor het leren".