woensdag 22 april 2009

37

Van een bestuurder wordt in veel zaken een behoudend standpunt verwacht. Standpunten die je zelf vaak niet in wilt nemen omdat ze zo definitief en afstandelijk zijn. Het liefst dwaal je doorheen een landschap van mogelijkheden.
Zo staat er in de statuten dat elke leerling van het Commanderij College levensbeschouwelijke vorming moet krijgen. Directeuren willen nu eigenlijk het vak afschaffen: ze geloven er niet (meer) in en ze hebben de uren hard nodig voor andere zaken. Wat het college van bestuur ervan denkt, als het bij bijvoorbeeld geschiedenis wordt ondergebracht?
Je kunt de feiten uit levo onderbrengen bij de feiten uit geschiedenis, maar daarmee heb je geen levensbeschouwing. Levensbeschouwing begint bij
het aannemen van docenten. Docenten Nederlands, wiskunde, handvaardigheid; ze dienen allemaal doordrongen te zijn van de waarde van het leven, van de leerling, van het onderwijs. Waardevrij onderwijs bestaat niet, net zomin als onderwijs zonder maatschappijvisie.
Ik geloof niet in godsdienst, wel in levensbeschouwing.