zaterdag 16 mei 2009

13

Je begint als leraar en je eindigt als manager. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk? Had je geen les meer willen geven? Absoluut.
Als ik kijk naar mijn eigen vak, Nederlands, dan zie ik een geweldig positieve ontwikkeling. Vroeger kregen de leerlingen een opdracht en dan moesten ze meteen aan de slag. Op mijn eigen eindexamen kreeg ik voor de eerste keer in mijn schoolloopbaan een samenvatting voorgeschoteld. Werken maar.
Jarenlang heb ik zelf lesgegeven in een bleek aftreksel van mijn eigen opleiding: literatuur, stijl en spelling, grammatica. Nu worden kinderen binnengeleid in de taal als gebruiks- voorwerp, als drager van een boodschap. Jongeren leren hoe je al sprekend en schrijvend je moet afvragen wat je wilt bereiken. Ze leren rekening te houden met hun publiek. Ze vragen zich af, of hun argumentatie wel correct is.
Deze ontwikkeling zie je ook in de andere vakken, en dat is geweldig. Kinderen krijgen een gereedschapskist mee vol kennis en vol vaardigheden, die hen later prima van pas komen. Deze generatie studenten zal zich niet meer hoeven af te vragen: "Waarom hebben we dat nou weer moeten leren?"