zaterdag 23 mei 2009

6

Jos bracht vandaag voor mij maatjesharing mee. Ik moest even aan het happen met Cor denken als het rooster klaar was op het Macropediuscollege.
Mijn eerste vijftien jaar als conrector zat ik in een directie die iets weg had van een vriendengroep. Met de aanhang uit eten, samen een borrel drinken op elkaars verjaardag. We wandelden genoeglijk door de Voerstreek, we fietsten met zijn allen uitbundig over Ameland. Maar een stap achteruitzetten, om naar elkaar te kijken, dat dreigde er wel eens bij in te schieten. Bovendien leek zo'n hechte directie voor haar personeel ooit op een gesloten bolwerk. Anderzijds heb ik in Joop en Wim twee goede vrienden overgehouden aan mijn vorige directie.
Vanaf het moment dat ik begon aan mijn baan op het Commanderij College, heb ik geprobeerd afstand te bewaren tot mijn collega's in het management. Programmatisch. Niet om persoonlijke redenen. Ze zijn de moeite waard, maar voorop staat dat ze de moeite waard moeten zijn voor de school. Daarom geen verjaardagen of uitjes.
En al die borrels met Richard, mijn geweldige collega directeur vmbo, drink ik wel na 1 juni.